pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Thursday, April 12, 2012

fal yaqul khairan au li yasmut

Bismillah

Tengah-tengah makan pun, Allah bagi ilham untuk menulis. Alhamdulillah. :)

Ibu saya memang suka mencuba masakan-masakan baru. Lebih-lebih lagi apabila telah dihantar dan dibiaya sepenuhnya oleh sebuah badan Islam di Singapura untuk mempelajari menu-menu baru, beliau semakin berkobar-kobar untuk mencubanya sendiri di rumah.

Saya pun tumpang suka. Dapatlah makan makanan yang sedap-sedap. :D

Tapi adat orang baru belajar. Kadang-kadang, masakannya tak menjadi. Terkurang atau terlebih kat mana-mana.

Teringat zaman kecik-kecik, comel-comel, nakal-nakal dulu. Kalau saya tak suka apa yang ibu bekalkan ke sekolah, saya akan campak makanan tu kemudian hentak-hentak kaki, menangis minta bekalan lain yang lagi best. (geleng-geleng kepala)


Ayah selalu jadi penyelamat, sebab kalau ibu dah marah, maka saya akan jadi mangsa cubitan ibu. Ayah akan pujuk saya, pastu bilang nanti kita singgah mana-mana beli apa yang saya suka untuk dibuat bekal.

(Ayah memang seorang yang sanggaatt penyabar.. belum dapat jumpa mana-mana lelaki yang boleh sabar macam ayah)

:'(

Dulu, tak pernah anggap setiap makanan itu berharga. Tak suka je, campak, cela sesuka hati.

Tapi kalau ikut akhlak Rasulullah s.a.w, baginda pun tak pernah cela makanan yang dihidangkan untuk baginda.

Sekarang nie, saya belajar... walaupun makanan yang ibu siapkan mungkin adakalanya tidak mengikuti selera, diam sahajalah. Ibu kan sudah bersusah payah di dapur, maka hargailah beliau.

2 comments:

ف.ر. said...

well said ya ukhti!

:)

anak siapaaaa la ni?
baik dgn ibu dan ayahnya..
sejuk perut ibu mengandungkan awk ya dhiya :)

hehe..

Fa

Nawal Insyirah said...

sebab mak kita ada buatkan kuih..

agak lama la, dah sebulan lebih kot..

kita nak bagi kawan2 serumah makan, macam tak sampai hati gitu, sebab rasa macam dah lama..

nak buang macam tak baik jugak.. kuih2 tu masih elok..

so kita tengah ajar diri untuk tak membazir.. :)