pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Thursday, March 1, 2012

sentuhan kasih sayang

Bismillah


Nak cerita tentang perkara nie, aku bukanlah orang yang terbaik. Nak kata ada anak, tak nikah lagi. Anak buah pun tak ada. Paling-paling pun aku adalah anak tekak, anak mata, anak lutut (eh, lutut ada anak ke?)


Tapi seperti biasa, aku suka memerhati manusia. Aku suka perhatikan kanak-kanak. Dan aku suka perhatikan cara ibu dan ayah di luar sana melayan anak-anak mereka. Sambil-sambil tu, aku dapat juga tips-tips nak mengayat kanak-kanak.


Yang paling ketara yang ku nampak, bila anak-anak dilayan dengan kasih sayang, susah nak nampak mereka berkelakuan nakal atau throw tantrums. (menurut google translate, ia adalah luapan kemarahan) Bukan bermaksud bila ada kanak-kanak yang berbuat demikian, ibu ayahnya tidak melayan mereka dengan kasih sayang. It's not a generalisation. Tapi kebanyakan kanak-kanak akan mudah mendengar kata bila kita berlembut dengan mereka.


Kita kena panggil anak-anak nie dengan panggilan 'sayang', insyaAllah cairlah dia.


Nak kejut bangun solat Subuh ke, pergi sekolah ke, pun kena elok-elok panggil dia. Kalau sedari kecil asyik kena 'oi, oi, bangunlah' atau asyik kena jerit saja, sampai ke besar nanti susah nak kejutkan dia. (melalui pengalaman di rumah sendiri nie)


Kalau orang dewasa pun suka bila ditegur secara lembut, kanak-kanak apatah lagi kan? :)

2 comments:

ف.ر. said...

salam ukhti dhiya..
kef haluk?

ada improvement dgn kesihtn awk?
jaga diri ya anti..

Syafakillah..

Fa

Nawal Insyirah said...

waalaikumussalam..
alhamdulillah okay..
masih terasa kebas2, tp da kurang sikit kot.. :)