pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Monday, March 26, 2012

drama queen

Bismillah

Baiklah, saya mengaku... Saya memang seorang 'drama queen'. Saya suka berangan-angan, seakan-akan berlakon di dalam sebuah drama. Sebab saya tahu ia takkan terjadi dalam kehidupan sebenar, sebab tulah saya berangan. Heh!

Drama latest saya ialah bertemu dengan Kwon Jiyoung (okay, saya sedang mabuk cinta dengan dia)

[Situasinya di Singapura. Dia sedang membuat konsert. Saya seorang diri sahaja ketika itu. Dan merupakan the only hijabi di kawasan tersebut. Semasa dia sedang turun dari pentas, dia terpandang saya. Lalu dia menyuruh bodyguardnya memanggil saya untuk berjumpa dengannya di biliknya. Saya menolak dan berkata saya hanya boleh berjumpa dengannya di luar. Maka terjadilah perbualan berikut:]

Saya: "Maaf terpaksa jumpa di luar. Saya rasa tak selesa berduaan di dalam bilik"

Dia: "Kenapa ya?"

Saya: "Dalam agama saya, perempuan dan lelaki tidak boleh berada di dalam bilik berdua-duaan. Ada batas-batas antara lelaki dan perempuan"

Dia: "Oh. Saya perasan awak sorang2 je yang bertudung di sini"

Saya: (Rasa tidak selesa) "Hmm.. sebenarnya saya tidak sepatutnya berada di tempat sebegini."

Dia: "Kenapa?"

Saya: "Tempat nie penuh dengan maksiat. Lelaki dan perempuan bebas bergaul. Ada lagu-lagu yang lagha. Aksi-aksi yang kurang sopan... Agama saya melarang perbuatan sebegini."

Dia: "Tapi kenapa awak di sini?"

Saya: "Hmm.. saya.. macam... dah.. langgar.. apa yang agama saya perintahkan..." (dengan nada kesal)

OKAY CUT

Ayat terakhir tu menusuk kalbu.

Allah. Allah. Allah

Kalau saya tak physical kan dosa yang mungkin saya buat dalam bentuk perkataan, pasti saya akan melakukan dosa tu kan. Astaghfirullah... T_T

Kita mudah lakukan apa sahaja menurut kehendak hati kita, sampai kita lupa (dan selalunya mengabaikan) bisikan-bisikan iman.

Kadang-kadang, kita perlu bertegas dengan diri, bertegas dengan nafsu kita, baru akan tersingkap dosa-dosa yang kita nak selindungkan.


3 comments:

ف.ر. said...

ni nampak ada ciri-ciri untuk jadi penulis novel, kalau tak pun cerpen yg baik!

hehe..

dhiya..
knp awk kiut sgt..
*cubit pipi awk* hehe

:)

Fa

Nawal Insyirah said...

haha...
kita tak pandai kembang plot..
tak jadi nanti novel.. :D

Unknown said...

serious kelakar citer ni! =D