pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Sunday, December 19, 2010

pilhlah dia yang..

Bismillah

Soal jodoh, soal yang tidak pernah terlepas dari benakku sejak akhir-akhir ini.. Hati tertanya-tanya, siapakah dia? Di manakah kan ku jumpa dia? Bagaimana orangnya? Persoalan yang bisa membuat seseorang tidak dapat tidur malam. Ini belum termasuk lagi perbincangan dengan ibuku.. entah bagaimanalah penerimaan ibu jika aku menyuarakan hasratku ini. Di kala ini, belum ada apa-apa tanda daripada ibu.. Bolehkah? Tidak bolehkah?

Bincang-bincang dengan seorang temanku, ku menceritakan kepadanya tentang seseorang yang ku rasa seolah-olah mempunyai hasrat yang lebih daripada menjadi seorang kawan. Kebanyakan statusku di'like', dikomen.. kata-katanya kadangkala memberiku semangat.. tapi hatiku tiada tertarik dengannya.. aku menjadi teman fbnya semata-mata kerana apabila aku menziarahi blognya, ku dapati tulisannya baik, dan mencerminkannya sebagai seorang yang baik juga..

Tidakkah kalau aku mahu jadi baik, aku harus mendekati & berkumpul dengan orang-orang yang baik?

Namun, kata temanku, jika benar dia mahu menjadi lebih daripada seorang teman fb, sekiranya dia benar-benar serius denganku, terimalah.. aku juga mengakui kebaikannya.. dan dia seorang yang beragama Islam, yang percaya adanya Allah, yang percaya Rasulullah.. apa lagi yang ku cari? Bukankah agama & keimanan seseorang itu yang paling utama yang harus dicari dalam diri pasangan kita?

Dan temanku juga menasihati.. pilihlah dia yang menyayangi kita, bukan dia kita sayangi.. kerana orang yang kita sayangi mungkin tidak dapat menyayangi kita.. tetapi yang menyayangi kita, pasti akan menyayangi kita selamanya, jika sayangnya itu kerana Allah dan diizinkanNya..

Dan seorang isteri, pasti akan jatuh cinta dengan suaminya.. kerana seorang suami mempunyai 'secret weapon' yang boleh membuat isteri jatuh hati padanya, walaupun pada awalnya, isteri tidak mencintainya..

Rasa sayang, cinta, kasih seorang isteri boleh dipupuk.. apatah lagi jika seorang isteri itu benar-benar menyerahkan dirinya untuk suaminya.. ketika itu, Allah redha atas pasangan suami isteri, dan rumahtangga mereka akan menjadi harmoni, penuh dengan sakinah, mawaddah dan rahmah, insyaAllah.. Allah akan jelmakan rasa cinta dan kasih sayang dalam hati isteri untuk suaminya..

Mendengar kata-katanya, aku mengakui juga.. sebenarnya, dalam apa jua urusan, bukan sahaja dalam soal jodoh pertemuan, jika kita benar-benar serahkan diri kita kepada Allah, Allah akan permudahkan urusan kita..

So kesimpulannya.. biarlah saya serahkan urusan ini kepada Allah.. nanti Allah akan bukakan jalan, Allah akan tunjukkan kepadaku arah tujuanku dalam perkara ini.. jika dia jodohku, aku bisa menerimanya dengan bantuan dan izin Allah..

... setelah terbaca artikel di iluvislam, ku mendapat jawapan yang lebih baik untuk soal pilihan hati...

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."

Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.."

"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.

"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."

Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.

"Mak dulu masa muda ada secret admire. Rajin betul dia hantar surat. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal. Mak nak belajar sungguh-sungguh. Lama budak tu tunggu mak. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu," Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan langsung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak.

Emak ketawa kecil.

"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu. Mak takut pada Allah.

"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.

Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.

"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."

"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."

"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

"Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara,"

Wallahu 'ala wa 'alam..

No comments: