pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Friday, January 2, 2009

Oh Ibu!!

Bismillah

Masa makan tengahari tadi, tiba-tiba teringatkan ibu di Singapura. Apa khabar ye ibu? Maklumlah, anak manja ibu, walaupun baru semalam ibu telefon memberi pesanan jangan keluar malam tahun baru, tapi masih rindu lagi.

Bila makan, terkenang kata-kata ibu: 'Kalau adik tak balik, ibu pun tak tau nak masak apa. Masak pun ibu yang makan sorang.' Sedih dengar keluhan ibu begitu. Ibu begitu keseorangan di rumah. Adik-adikku yang lain juga sibuk dengan hal masing-masing. Aku dan kakak pula di rantauan.

Pernah ibuku memberitahuku, beliau amat sedih jika aku tunda kepulanganku ke rumah setelah beliau bersusah payah memasak untukku. Aku seringkali mengadu aku rindu masakan ibu. Aku seolah-olah tiada idea nak makan apa lagi di kolej. Setiap kepulanganku pasti disambut dengan masakan-masakan yang istimewa.

Besar pengorbanan ibuku. Biarpun aku tidak dapat lagi merasakan kehangatan kasih sayang ayahku, ibuku melengkapi kasih sayang itu. Hanya Allah yang mampu memberikan ganjaran yang setimpal kepada ibuku.

Ibu
Adik minta maaf
Adik memang banyak salah kat ibu...

Adik sayang ibu

Ibu jangan tinggalkan adik dulu tau...

p/s: Song dedicated to my dearest ibu: Lafaz yang tersimpan.

No comments: