pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Saturday, October 6, 2012

bila dijentik, terus bergerak

Bismillah

Peluang hidayah mengetuk pintu hati itu takkan kita ketahui bila. Datangnya tanpa sapaan, perginya tanpa lambaian.

Beberapa hari yang lalu, saya terpanggil untuk mengenakan tudung labuh, seperti di zaman persekolahan dahulu. Pada mulanya, saya sedikit teragak-agak untuk 'menggayakan fesyen' tudung tersebut. Apa yang ahli keluargaku akan berkata? Apa pula pandangan masyarakat?

Hari ini, sekali lagi saya menyarung tudung labuh tersebut.

SubhanAllah.. tiba-tiba saya rasa sejuk. Tiba-tiba rasa terjaga.

Namun apabila ditanya, saya masih teragak-agak untuk memberikan jawapan yang tersirat di hati. Saya hanya bilang, sebab 'ia mudah', 'saya berasa malas nak bersiap-siap'...

Sampai bila nak malu kerana benar kan?



3 comments:

ف.ر. said...

ana teringt, tdk silap, terakam dlm kitabnya Ihya krgn Imam Ghazali rh..
ada seorg itu ditegur riyaj sbb jubahnya pnjg..
lantas lelaki tu jwb, " justeru riyak dlm zaman ini adlh mrk yg menykgktkn jubh mrk"

hati2 dlm berpakaian..

moga Allah bimbing kita semua..

fa

Nawal Insyirah said...

fa,
kita tak faham komen awak.. bole awak ulas? :)

ف.ر. said...

ada beberapa pengajaran yg blh diambil. antaranya, riya itu blh terjadi pd sesiapa, termasuk dlm cara kita berpakaian. keduanya, riya itu bkn sj pd ahli dunia, org beragama pun blh riya' cuma lbh halus dn lbh tersmbnyi. ahli dunia riya dgn pakaian terdedah, rasa bangga. ahli agama, blh juga riya dgn serban,jubah, tdg lbh dn sbgainya. tgklah dn muhsbh sendiri2 tp tntunya syariat ttp syariat yg perlu dijaga, iaitu tutup aurat. caranya bagaimana, iktla msg2..yg tdk mendtgkn riya lbh diutamakan selg mana tdk melggr syariat..selain tu, kisah ajar yg riya ni bkn mudah la dinilai dn ssh dikesan..bkn trltk pd pakaian, jubah pendek ke pnjg, tp hati ssrg tu..moga Allah bmbg kita semua ya..amin ya Rabb..

fa