pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Saturday, November 20, 2010

jodohku?

Bismillah..

Alhamdulillah, tiba-tiba ada kelapangan dan idea untuk menulis.. :)

Perkara yang seringkali hadir di bibir anak muda.. pastinya, hal jodoh dan perkahwinan. Aku juga tidak terlepas dari memperkatakan dan membincangkan perkara ini. Bisa dikatakan sebagai topik yang bertepatan dengan jiwa anak muda~

Namun, jika hal ini dibawa berbincang dengan ibu, aku jadi malu.. segan dengan ibu..

Sebenarnya, idea tercetus apabila mak cikku berkongsi cerita bagaimana dia berjumpa dengan suaminya. Tidak memakan masa yang lama pun.. dan pada ketika itu, pak cikku sudah bersedia untuk mendirikan rumahtangga..

Aku juga inginkan pertemuan yang serba ringkas.. bebas dari fitnah, bebas daripada pergaulan yang tidak terbatas, bebas dari angan-angan yang melalaikan.. apabila dia telah benar-benar bersedia dan lengkap dalam segala aspek, dia datang berjumpa keluarga dan meminangku..

Diri ini terasa juga apabila melihat seorang demi seorang kawan yang telah menjejakkan kaki mereka ke alam lain... alam rumahtangga.. aku sedar, ia bukan suatu alam fantasi, alam mimpi yang penuh dengan keindahan.. tapi hakikatnya, dalam kesusahan hidup bersama, itulah keindahan dan kebahagian yang sebenarnya..

Dan aku juga sedar, pantaskah aku menjadi suri seorang hambaNya jika aku masih lagi dipalit dosa-dosa? Masih lagi tidak bisa menyempurnakan diri? Masih lagi lemah? Jika aku lemah, bagaimana aku boleh menguatkan mujahid di jalanNya? Bagaimana aku boleh mendidik generasi hadapan supaya mereka menjadi generasi yang kuat akidahnya dan mantap ibadahnya?

Mungkin juga Allah menahan jodohku pada ketika ini kerana Allah nak beri aku peluang untuk aku perbaiki diri dahulu.. langsaikan hutang-hutangku dahulu, biar nanti bila ku berjumpa dengan imamku, ku datang dalam keadaan yang benar-benar suci, yang terbaik buatnya kerana Allah~

Dan kini, aku serahkan urusanku kepadaNya.. kerana Dialah sebaik-baik pengatur urusan hidup manusia..

Wallahu 'ala wa 'alam...

No comments: