pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Wednesday, September 22, 2010

yang terbaik~

Bismillah

"Jom pergi saloon & spa. Kita buat manicure, pedicure semua ok. I want to make myself look beautiful on my wedding day"

"I nak diet la. Kalau tak nanti takde siapa nak kat I"

"Aku nampak tak macho la macam nie. Kurus kering.. aku kena pergi gym nie, biar nampak tough sikit. Barulah ada perempuan yang terpikat."

*************

Kalau tengok ayat-ayat kat atas tu, semuanya nak jadi yang terbaik. Terbaik pada pandangan manusia. Yang perempuan mahu dilihat yang terbaik pada pandangan si lelaki. Yang lelaki mahu dilihat yang terbaik pada pandangan perempuan.

Seringkali pandangan manusia menjadi ukuran, sama ada kita ini baik atau tidak. Kenapa kita terlalu mengambil kisah, mengambil berat pandangan manusia lain, tapi kita selalu.. SELALU.. meremehkan pandangan Allah terhadap kita?

Sebab apa ya?

Sebab kita tidak nampak Allah. Kita tidak merasakan kewujudannya. Kita tidak rasa diri kita sentiasa diawasi olehNya. Hati kita mati. Na'uzubillah..

Macam mana nak hidupkan hati yang mati itu?

Kita cari Allah kembali. Cari Allah dengan berzikir asma'Nya. Cari Allah dengan membaca kalamNya. Cari Allah di kalangan hamba-hamba yang selalu mendekatkan diri mereka kepadaNya. Cari dan sentiasa mencari. Yakin dengan janji Allah sebagaimana dalam hadith Rasulullah s.a.w:

The Prophet (peace be upon him) said that Allah says to Himself: "I am as My servant thinks I am. I am with him when he makes mention of Me. If he makes mention of Me to himself, I make mention of him to Myself; And if he makes mention of Me in an assembly, I make mention of him in an assembly better than it; And if he draws near to Me an arm's length, I draw near to him a fathom's length; And if he comes to Me walking, I go to him at speed." [Bukhari]

Jadi, mulai hari ini, kita cuba ubah persepsi kita. Nak jadi baik, bukan kerana manusia. Nak jadi baik kerana Allah. Nak jadi baik dalam pandangan Allah. Nak jadi baik supaya Allah redha dengan kehidupan kita. Nak jadi baik supaya Allah juga redha dengan kita di akhirat kelak. Nak jadi baik supaya mendapat rahmatNya di dunia ini & di akhirat sana.

Bukankah kalau Allah redha dan Allah merahmati kehidupan kita, ia lebih menguntungkan? :))


No comments: