pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Wednesday, November 24, 2010

disiplin masa

Bismillah

Baru-baru ini, saya telah mendapat anugerah pelajar paling berdisiplin.. Ya Allah, saya rasa sungguh tak layak..saya sangat kenal dengan diri saya. Saya bukan seorang yang sangat berdisiplin. Dalam banyak perkara, sedihnya, saya seorang yang boleh dikategorikan sebagai seorang pemalas.

Hal ini sangat ketara dalam aktiviti solat saya. Allah, kalau waktu-waktu solat yang lain, senang untuk saya lakukan.. tapi kalau solat isyak, astaghfirullah.. liat, malas, suka lewat-lewatkan.. kononnya, nak ikut kata-kata: solat isyak lewat sikit adalah lebih afdhal..

Jadi saya tanamkan azam. Selalu saya minta itu, ini.. macam-macam kat Allah. Dapat. Yang tak diminta pun Allah bagi. Cuma-cuma. Takkan satu ini saya tak boleh nak buat. Awalkan waktu solat. Kalau tak mampu bersedia sebelum azan lagi atau sebaik sahaja azan selesai, cubalah dulu solat pada awal waktu, jangan tunggu sampai penghujung 10 minit terakhir ke..

Ada kata-kata dari seorang ukhti: "Kalau nak tahu disiplin atau tidak seseorang itu, lihat pada solatnya".

Solat adalah pelajaran yang paling efektif bagi mengetahui erti disiplin. Orang yang menjaga waktu solatnya, disiplin itu mudah baginya.

Jadi kalau saya nak jadi pelajar, anak, pekerja (insyaAllah) dan yang paling penting hamba yang berdisiplin, yang pertama dan utama, saya kena jaga solat saya..

Betul ni, tak tipu.. tak main-main..


..disiplin masa itu takkan dapat dicapai jika seseorang itu masih lagi tidak mampu menunaikan solat di awal waktu..

*Ya Allah, jadikanlah kami hamba-hambaMu yang menjaga waktu solatnya*

Wallahu 'ala wa 'alam...

No comments: