pathway

pathway
Berjalan Mencari Makna dalam Hidup

al-mahbub

  • Allah & His Messenger
  • my family
  • mereka yang menyayangi saya :))
  • babies and toddlers
  • my course
  • my late cat :(

Wednesday, November 24, 2010

hamba Allah itu..

Bismillah..

Bila hati sudah suka, apa pun nampak cantik sahaja kan.. kalau boleh setiap hari nak memandangnya, setiap hari nak menatapnya.. hati jadi suka, berbunga-bunga~

Kemudian muhasabah kembali.. kalau si dia.. setiap kali buka laman web facebook, pasti akan melawat pagenya.. TAPI... kadang-kadang (atau lebih kepada selalunya), sedang kita berzikir, sedang kita membaca al-Quran, susah nak 'hadirkan' Allah dalam zikir dan bacaan kita..

Hamba Allah itu memang baik.. melihat pagenya bukan saja-saja, walaupun kadang kala atas alasan nak tahu perkembangan tentangnya.. sebab yang lain juga, pagenya membuat aku bersemangat untuk memperjuangkan Islam (tapi mungkin, jalan perjuangan kita berbeza).. pagenya membuatku ingin memperbaiki diri.. pagenya membuatku memikirkan tentang masalah umat dan menyedarkan aku atas amanah dan tanggungjawabku dalam mengatasi masalah yang dihadapi..

Teringat juga kata-kata temanku.. aku mahu jadi orang yang bagaimana?

"nak jadi seseorang yang bila mereka lihat.. mereka teringat Allah.. mereka teringat akan pahala dan dosa.. mereka teringat tentang hari pembalasan.. mereka merasa insaf..

ATAU

nak jadi seseorang yang bila dilihat.. yang nampak hanya keseronokan duniawi semata.. yang membawa kepada jalan kemungkaran.. yang akan mengheret kita ke neraka.."

temanku juga pernah bercerita (aw kama qaalat):

"dulu tak suka kalau ada orang-orang tepi jalan tegur.. nampak saya saja, nyanyi lagu nasyid.. tapi sekarang saya sedar, sekurang-kurangnya dalam beberapa saat itu, mereka teringat Allah.."

saya pun dulu tak suka.. tapi bila dengar cerita kawan saya, baru saya rasa, paling minimum pun, saya dapat menyumbang ke arah kebaikan.. membuat mereka 'mahu' jadi 'baik'..."

kalau hamba Allah itu dapat membuatku, dan insyaAllah yang lain juga, beraspirasi untuk menjadi muslim & muslimah yang lebih baik kerana Allah.. aku juga mahu jadi begitu.. pamerkan dan promosikan yang baik dalam peribadiku, dan kemudian berdoa dengan izin Allah,semoga mereka akan berubah ke arah kebaikan..

hidayah itu milik Allah.. aku sebagai perantaraan, hanya bisa usaha sedaya dan sebaik mungkin..

Ya Allah, aku berlindung dengan namaMu dari sifat 'ujub dan riya'.. biarlah usahaku ini semata-mata keranaMu ya Allah.. tiada lain hanyalah diriMu ya Allah.. jadikanlah niatku, niat yang ikhlas untuk membantu menyebarkan syiar Islam, agamaMu ya Allah~


No comments: